lørdag 8. oktober 2016

Maya gjør ting hun ikke kan...igjen

Nytt kapitell i "Maya gjør ting hun ikke kan..." Hehehe... Denne gangen er det vedovnen i andre etasje som skal vekk, og hullet i pipa må tettes da selvsagt... ellers blir det vel i overkant mye "aircondition" på rommet til sønnen... :)

Heldigvis har jeg en sterk sønn som egenhendig bar ned vedovnen, mens jeg og venninna mi kosa oss på harry-handel, hehe. Ikke spesielt lurt egentlig - da den sikkert veier 100kg!

Da vi kom hjem sto ovnen i gangen, så det var bare å brette opp armene for fortsettelsen...


Jeg har aldri støpt noe som helst før - hvis man ser bort fra noen blomsterpotter jeg har laget i murerbøtter... Derfor måtte internettet tas i bruk, hehe. Der finner man svar på alle store spørsmål i livet, blant annet hvordan tette hull i pipa...



For å få løs den delen av røykrøret som var støpt fast i pipa, måtte hammer og meisel tas i bruk. Hammeren ble også brukt for å hakke løs all løs murpuss og gammel støp i hullet, før vi tilpasset noen gamle murstein jeg hadde liggende. Disse stablet vi inn i hullet, slik at vi fikk dette til å passe sånn nogenlunde.



Mørtel ble blandet, jeg brukte weber ildfast ferdigmørtel, så det var bare å tilsette vann. På alle forklaringene jeg studeret på nett, var det ingenting om at mørtelen skulle være ildfast, men da jeg spurte om dette på Maxbo fikk jeg beskjed om å bruke ildfast fordi pipa var jo fortsatt i bruk av andre ildsteder. Hvis ikke ville mørtelen sprekke opp ganske fort. Så da ble det ildfast, hehe...




Mursteinene ble støpt fast etter alle kunstens regler, rundt på alle kanter, og  utsiden dekket med resten av mørtelen. Det ble kanskje litt mye, hehe, fordi hullet så ut som om den hadde fått en liten slapp ølvom... Uten å helt vite utfallet, så tok jeg murerskjea og "skjærte" flatt nedover, og fikk fjernet mesteparten av det overflødige Etter ca 15min, fuktet jeg murerskjea og strøk hele området glatt og fint... Ble så bra!



Nå gjenstår noen dager med tørketid, så skal det pusses og males :)
Mission accomplished, bare resten igjen...



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...