tirsdag 11. oktober 2016

Hvilken farge skal huset ha?

Driver å drodler litt om fargeendring på huset når jeg skal male det til våren... Huset er jo hvitt, men jeg synes det er litt kjedelig jeg da, hehe. Sønnen mener det bør fortsette å være hvitt, men jeg ønsker farge. Ett glimrende hjelpemiddel i så henseende, er Jotun fargevelger.



Fargevelgeren lar deg laste opp egne bilder, på den måten kan du drømme og fantasere, og bytte farge på vinduer, vegger og listverk akkurat som du lyster... Du får da en pekepinn på hvordan huset ditt blir seende ut i ny drakt. Jeg vil nok hente meg "ekte" fargeprøver etterhvert, men dette er ett morsomt leketøy, og man får jo en viss ide. Dessuten kan man lagre alle de fargeprøvene man lager, og kan sammenligne i ettertid.

Setter inn noen av de jeg lagde :)











Selv om farge er morsomt, så er det samtidig viktig for meg at huset bevarer sjela si for å si det slikt. Huset er bygget i 1920, i dempet sveitserstil. Dempet, fordi huset mangler frodigheten som alle snekkerutskjæringer og blondekantene utgjorde på typiske hus i svetserstil, men dette har tross alt vært en skole - og da skulle vel nøkternheten dominere. Huset er fredet. Ønsker følgelig å bruke farger som er tidstypiske og passer på ett slikt hus :)

Når jeg leser om "Fargeutvikling i norsk arkitektur", utgitt av Husbanken, står det om hus på 1920-tallet:
Fargene i fasaden skulle skille mellom aktive og passive
elementer, der stolpeverk, laftekasser og etasjeskiller
spilte den aktive rollen, mens panelet og snekkergleden,
den passive. Panelfargen skulle ofte illudere ubehandlet
tre med ulike okernyanser. Ellers var rødt, dodenkopf
(mørk brunrød) og grønn jord, populære farger som allerede
var godt innarbeidet i den norske arkitekturen.
Ser ut som at lilla inngangsdør utgår :( 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...