søndag 6. november 2016

Maya gjør ting hun ikke kan - del 2

Så var vi tilbake til muringen da... Har gruet meg i lang tid, men nå bare må jeg sette i gang fordi jeg desperat trenger å få i gang en vedovn i huset.

I gangen i 1. etg sto det en gammel Jøtul koksovn. Denne har jeg trillet ut, fordi den var så veldig lite effektiv til ved. Kunne selvsagt kjøpt koks, men vurderte det dithen at jeg ønsker å fortsette med ved, da jeg har mye av det liggende i uthuset. Dessuten har jeg jo Trolla ovnen som sto i 2. etg. Og planen er at den skal monteres opp isteden for koksovnen. Begge er gamle, og lite vedøkonomiske, men det får klare seg foreløpig. Vi elsker gjenbruk, og vil bruke så lite penger som mulig :)



Jøtulovnen hadde ett røkrør som var 15cm langt, og gikk fra ovnens bakside og rett inn i pipa. Jeg måtte da først tette dette hullet med ildfast mørtel, før jeg senere skal lage ett nytt hull i pipa mye høyere opp.

Før jeg setter i gang med nytt hull, må jeg mure opp en større "platting", da Trolla er større enn Jøtul. Den gamle koksovnen sto på en oppmurt kant, slik at ovnen kom ca 20 cm opp fra gulvet. Jeg hadde da valget mellom å hugge bort den betongen som var der, eller gjøre den større. Valget falt på sistnevnte løsning, da jeg følte det var enklere :)



For å slippe å bruke 100 kg med betong, og måtte lage forskaling, så valgte jeg å bruke noen gamle teglsteiner jeg fant i uthuset, som "grunnmur". Så var det bare å fylle på med betong, oppi og på sidene. Jeg fuktet mursteinene litt før jeg smørte betongen på kantene med en murerskje. Så glattet jeg alt ut. Dekket med plast,  og da var det bare å vente på at det skulle tørke.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...